13. května 2010

Knižní veletrh - den prvý


Vezmeme-li to od konce, byl první den knižního veletrhu zakončen úžasným rautem v zahradě polského velvyslanectví, ohňostrojovou show, studenými mísami, čokoládovou fontánou, saláty a minidezerty, výtečnou kávou, pivem, vínem a šampaňským. K tomu hrála hudba,klasická kytara Tomáše Lišky. Každý rok se potkávají stejní lidé, korzují s talířky a povídají si z různých úhlů o knihách. A protože letošním hlavním vystavovatelem je Polsko, konal se slavnostní večer s rautem právě v zahradách velvyslanectví, pod zahradami Pražského hradu (a obzvlášť večer s ohňostrojem plným tančících jisker se zde dobře vyjímal). Vím, že kolem nás chodila Olga Tokarczuková, snad i Dorota Maslowská, ale já se musím přiznat, že jsem dosud nečetla ještě ani jednu z nich - ačkoliv např. od Olgy Tokarczukové mám doma dneškem už knihy dvě - "Běguni" a nově "Pravěk i jiné časy", protože mi byla doporučena. Pozici letošního hlavního hosta snad jen trochu ztrpčuje fakt, že právě Polsko docela nedávno ztratilo při leteckém neštěstí jak prezidenta, tak i část jeho doprovodu včetně první dámy. Na polském programu to ale naštěstí není znát. Nabídka je široká a je z ní cítit radost. Poláci jsou naši sousedi, ale přesto - a jak říká slogan letošního veletrhu: máme Polsko přečtené? Musím přiznat, že já tedy ne, ačkoliv si třeba dobře vzpomínám na knihy Hanny Ozogowské, které jsme četla v dětství. Vzpomněla bych si také např. na Henryka Sienkiewicze. Ale to je již dávno a člověk by mněl vědět co se děje u sousedů dnes. A protozkusit třeba zrovna tu Tokarczukovou.

Během dne ve veletržním paláci také už proběhlo několik akcí, ačkoliv dnešní den byl vyhrazen spíše pro odbornou veřejnost. Daleko masivnější program začne zítra. Více autorských čtení, více besed, a autogramiád - jak v rámci hlavního programu, tak i na jednotlivých stáncích, kdy je to v režii samotných nakladatelství. Tak zítra například bude podepisovat právě Olga Tokarczuková, ale také Jean Maria Blas de Robbles, oba na stánku brněnského nakladatelství HOST.

Obešla jsem několikrát tam a sem stánky zejména v levém křídle, protože levé křídlo je vždy vyhrazeno spíše knihám, pravé spíše polygrafii a méně komerčním záležitostem. Nebylo proč čekat - veletržní sleva činí leckdy až polovinu původní ceny, některá vydavatelství nabízí tři knihy za cenu dvou a podobné bonbónky, takže nakoupit se na veletrhu opravdu vyplatí. Nehledě na to, že zde člověk často najde věci, na které v běžné síti třebas nenarazí.

Po mé procházce mi přibylo do knihovny prozatím deset titulů. Možná můj seznam někoho inspiruje.

* Poslední tanga v Paříži, Zdeněk Viktora (NLN) - postřehy ze studií v Paříži

* Pravěk a jiné časy, Olga Tokarczuková (HOST) - ta je již starší, ale byla mi doporučena

* Cestovní pas, Herta Müllerová (MF) - Nobelova cena za literaturu 2009

* Provence jako sen, Lenka Civade (NLN) - opravdová Češka v jižní Francii!

* O klíči, Pavel Čech (Literární čajovna Suzanne Renaud) - dětská knížka, ale kouzelné ilustrace!

* Zemědům, Gary Snyder (Maťa) - pokračovatel transcedentalistických idejí

* Praxe divočiny, Gary Snyder (Maťa) - jak mi řekl sám pan nakladatel, Gary možná přijede! Je možnost uspořádat jeho výstavu, nic není problém, jen vhodné velké prostory.

* Klimt, Gilles Néret (Taschen) - kniha je malou monografií tohoto úžasného umělce vídeňské secese, začal mě intenzivně zajímat po mé poslední návštěvě Vídně

* Agnes, Peter Stamm (Dauphin) - jednoho Stamma mám přečteného a líbil se mi, takže mám chuť na dalšího

* Café Szafé, Lukasz Debski (Dauphin) - končím stylově, polským autorem a knihou o jedné krakowské kavárně....

Nicméně knižní veletrh dnes teprve začal! Zítra jdu tedy na lov opět.